قرآن برای کودکان
دسته‌بندی نشده

روند تولید اپ

پیش‌تولید
همانطور که مستحضرید، پروژه «قرآن برای بچه‌ها» از مهرماه 1395 با استعانت از خداوند کریم و توسل به ائمه‌معصومین (علیهم‌السلام) آغاز شد.
پیش‌تولید این پروژه با انجام تحقیقات و مشورت با متخصصین حوزه‌های «محتوا، تصویرسازی، گرافیک، پویاسازی و برنامه‌نویسی» کلید خورد. هدف از تحقیقات این بود که اولاً قوی‌ترین افراد کشور در هر حوزه را شناسایی کنیم و با آنها وارد مذاکرده شویم. ثانیا با شاخص‌های ایده‌آل هر حوزه، برای تولید محصولی موفق برای مخاطب کودک بیشتر آشنا شویم و برای رسیدن به این شاخص‌ها در «قرآن برای بچه‌ها» برنامه‌ریزی کنیم.

محتوا
طی جلساتی که با «حجت‌الاسلام حیدری ابهری» داشتیم به شاخص‌هایی در حوزه محتوایی کودک رسیدیم. سپس برای وجه علمی کار به سراغ “حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس مؤذن”، پژوهشگر و محققی که سابقه همکاری با دفتر مقام‌معظم‌رهبری داشته و در حوزه کودک‌ونوجوان فعال و صاحب‌نظر است، رفتیم و تحقیق در آیات و روایات را با ایشان انجام دادیم.

نویسندگی
در حوزه نویسندگی، کتب شاخص حوزه کودک را خریداری کرده و متون آن‌ها مورد بررسی قرار دادیم. همچنین از افراد سرشانسی همچون آقای «احسان رضایی» از نویسندگان و سردبیران برجسته نشریات پرمخاطب کشور و نیز چندتن از ناشران کودک، برای انتخاب نویسنده مشورت گرفتیم.
سرانجام، به جناب «بهروز رضایی کهریز» رسیدیم که کتاب‌هایشان “معیار کتاب کودک” است و خودشان هم سابقه بسیاری در تولید کارهای قرآنی کودکان دارند و به داستان‌های قرآن مسلطند.

تصویرسازی
با تحقیقاتی که در حوزه ارتباط تصویری انجام دادیم، شاخص‌های مورد نیاز برای چنین محصولی مشخص شد. سپس با رصد کارهای تصویرسازان به‌نام حوزه کودک در کشور، به جناب «سید حسین اجاقی» رسیدیم و کار را با وی آغاز کردیم.
در این مسیر، در چندین نوبت از نظرات و راهنمایی‌های افراد متخصص تصویرسازی و انیمیشن، همچون «جناب آقای سلطانی» مدیر محترم بازی و انیمیشن سازمان سراج، استفاده کردیم و توانستیم با اعمال تغییراتی به سبک و سیاق درست و مورد تایید برسیم.
برای تسریع در امر تصویرسازی، آرشیوی از کاراکترها و فضاسازی‌های مختلف بوجود آوردیم و با مشخص‌شدن فرم قطعی، وارد تصویرسازی فریم‌به‌فریم داستان‌ها شدیم.

انیمیشن
انیمیشن، یکی از بزرگترین چالش‌های این پروژه محسوب می‌شد. برای رسیدن به شاخص‌های آن تحقیقاتی انجام شد؛ مطالبی همچون « دوازده اصل پویانمایی» که حاصل تجربیات انیماتورهای والت دیزنی در کتاب «توهم زندگی» بود، به همراه تحلیل نمونه‌ اپ‌های تعاملی موفق، مبنای کار قرار گرفت.
انیماتور این پروژه، هم باید به مباحث تکنیکی و زیبایی‌شناختی احاطه می‌داشت و هم به نرم‌افزار تخصصی انیمیشن دوبعدی گیم Spin (که خروجی‌اش کد است) مسلط می‌بود.
پس از تحقیق بسیار، انیمیشن این کار را با «جناب آقای محفوظی» که چهره شناخته‌شده‌ای در حوزه انیمیشن گیم و اپ تعاملی هستند، آغاز کردیم.

برنامه‌نویسی
با بررسی نمونه‌کارهای خارجی موجود، استاندارهایی برای اپلیکیشن «قرآن برای بچه‎‌ها» تعریف کردیم. برای تحقق این پارامترها، انجین‌های مختلف را بررسی کرده و بهینه‌ترین آن‌ها را برای تولید چنین محصولی برگزیدیم.
سپس با معدود افرادی که مهارت کار با این انجین (Cocos2dx) را در کشور دارا بودند و رزومه قابل دفاعی هم داشتند وارد مذاکره شدیم. در نهایت با دو تیم مجزا، کار را راه انداختیم.

کارگردانی
از ابتدای پیش‌تولید، تعامل با کارگردان پروژه برای رسیدن به کیفیت مورد نظر در چارچوب زمانی پروژه، آغاز شد. با مشخص شدن افراد کلیدی هر بخش، جلسات دو نفره و چندنفره برگزار شد و پس از رسیدن به درک مشترک از ابعاد کیفی و اجرایی، فرآیند تولید به جریان افتاد.
کارگردان، در ارتباط مداوم با هر عوامل، بر تولید فریم‌به‌فریم کار نظارت کرده و اصلاحات مورد نیاز هر بخش را مشخص کرد؛ مثلاً:
– در حوزه محتوا، کاستی‌های اطلاعاتی اعم از «شناسنامه کاراکترها، ویژگی‌های جغرافیایی، اعتبار تفاسیر و …» را با مسئول محتوا بررسی کرد.

– در حوزه نویسندگی، با سنجش اتود اولیه نویسنده با ملاحاظات «دراماتیک، روایی و استنادی» اصلاحات و تغییرات هر داستان را متذکر شد.

– در حوزه تصویرسازی، ابتدا دکوپاژ داستان‌ها و احتیاجات پویاسازی فریم‌به‌فریم داستان‌ها برای تصویرساز مشخص شد. سپس در مراحل مختلف کار اعم از «اتود اولیه (اسکیس)، فضاسازی (کانسپت)، طراحی کاراکتر و رنگ‌آمیزی نهایی» بر روند زیبایی و تداوم داستان، نظارت به عمل آورد.